Vem är Lars-Börje ‘Bulan’ Eriksson?

Jag är skidåkare, entreprenör, golfälskare och under perioden 1985-1991 var jag medlem av det Svenska alpina landslaget, jag har deltagit i 3 st alpina VM samt i Calgary OS 1988 som aktiv. Svensk mästare 3 gånger, 2 segrar i världscupen, 1 OS-brons, utnämnd till ”Storgrabb” 1989.

stenis-bulan

Första och enda gången jag fick slå Ingemar! Jag blev 4:a och Ingemar 7:a i Furano, Japan 1989. Obekräftade uppgifter säger dessutom att det var första gången som Ingemar fick stryk av en landsman i storslalom världscupen!?

Perioden i alpina världselitens toppskikt gav mig ovärderliga erfarenheter om mig själv, de olika länder och kulturer den alpina sporten finns representerad i, media, sponsorer, samt kontakter inom sporten och den alpina branschen.

Mina erfarenheter, kontakter och idrottsliga resultat från denna period har varit en framgångsfaktor i arbetslivet.

Jag njuter fortfarande av att åka skidor och åka fort, helst med nyslipade GS skidor på hårt underlag, ju fortare desto bättre. Jag njuter också av god mat, en Sauvignon Blanc från SüdTirol och kallskuret till det, gärna i Italien tillsammans med vänner, åkandes skidor.

bulan-speed

Jag är något av en teknik nörd som köpte en Mac för att lära mig nåt annat under rehab tiden efter mitt benbrott 1991 vilket ledde till datoriseringen av mitt första bolag och sedan in till att jobba med digitalisering och plattformsutveckling och jag är fortfarande en Mac nörd.

Som entreprenör gillar jag att ha helhets perspektiv och vara med från vision till utförande. Jag har mod att pröva nya lösningar och analyserar mina resultat och har en stark drivkraft att vidareutveckla det jag jobbar med. Jag jobbar lika gärna med strategier som operativt med genomförande i team.

Jag har mer än 30 års erfarenhet av att driva upp och leda arbete i aktiebolagsform med dess åtaganden och ansvar. Med min erfarenhet från internationell topp idrott och goda språkliga kunskaper känner jag mig bekväm i både lokala sammanhang och på en internationell spelplan.

are-kabin

Jag hade mellan 2008-2013 förmånen att etablera Åres destinationsbolag som VD och avlutade min tid som VD med att skriva ansökan och starta upp det nationella pilotprojektet ”Hållbar destinationsutveckling” där Åre blev utvald av regeringen och fick 20 miljoner i bidrag att tillsammans med Kiruna, Vimmerby, Stockholms Skärgård och Bohuslän att skapa exporterbara och hållbar destinationer.

Hösten 2013 arbetade jag fram ett förslag till en ny finansieringsmodell av utvecklingen av destinationen Åre som baserade sig på de finansieringsmodeller som Åres samarbetspartners i “Leading Mountain Resorts of the World” jobbar med. Den initiala analysen för det arbetet var ett arbete som jag initierade redan 2011 som visade att Åre Destination hade 6 miljoner i intäkter och Davos destinationsbolag hade 70 miljoner om året till utvecklingen av destinationen. Pengarna kom från en “kurtaxe” som fanns lagstadgad i deras kommunallag.  Idag är det mig veterligen endast de nordiska länderna och Baltikum som inte har ett “kurtaxe” system för att utveckla kundupplevelsen på destinationerna.

Under 2014 – 2016 var jag inblandad i att processa fram Hallands turismstrategi och skriva EU projektet “Destination Halland2020” med en budget på 25 miljoner samt starta upp projektet som bland mycket annat ledde fram till appen “A day in Halland”.

2013 började jag arbeta med en idé om att kommersialisera turismforskning från ETOUR som tagit fram en prototyp av ett Business Intelligence system för destinationer under min tid som VD för Åre Destination. 2015 grundade jag Geztio. Tanken var och är att skapa ett svenskt kunskapsföretag som kan förändra förutsättningarna för besöksnäringen. Idén var att göra det möjligt för turistföretag att fatta smarta beslut och öka sin lönsamhet genom att de i realtid får tillgång till tidigare okänd kunskap om sina gäster. På så sätt kan destinationer och företag löpande och snabbt reagera på gästens behov och utveckla sina tjänster och sin marknadsföring.

Geztios tjänst bygger på världsledande svensk turismforskning. BI delen av Geztio samlar in och analyserar gästdata från tex sociala medier, webbsidor, gästundersökningar, bokningssystem och offentlig statistik på ett helt nytt sätt. I tjänsten presenteras resultatet i en unik online-tjänst som fungerar på alla plattformar. På webben, i mobilen eller paddan.

Fram till hösten 2023 hann Geztio AB med att leverera de officiella apparna till alpina VM i Åre 2019 samt skidskytte VM i Östersund samma år. 2020 var vi leverantör av den officiella webben, appen och biljettsystemet samt effektanalyser för Skitour 2020 som var 6 världscuptävlingar i längdåkning i Östersund, Åre, Meråker och Trondheim. 20 000 biljetter såldes och appen laddades ned av ca 7 500 användare.

Sedan februari 2024 drivs utveckling av Geztio i bolaget Destination Technology Sweden AB som ägs av mig och entreprenörerna bakom bolaget Emvico. Med ny kraft i samarbetet med Emvico fortsätter resan mot att bidra till bättre gäst upplevelser på evenemang och i destinationer.

Jag vill som entreprenör vara med och utveckla evenemangs- och besöksnäringen och skapa lönsamma destinationer och företag. Jag är övertygad om att enda vägen dit går genom ökad kunskap om gästen och att för företag och destinationer att gemensamt äga dialogen med de besökande gästerna.

Jag brinner för evenemangs- och platsutveckling och jag tror att besöksnäringen har förmågan att bidra till ekonomiskt-, socialt- och ekologiskt hållbarare och säkrare samhällen. Jag vill som entreprenör bidra till hållbar samhällsutveckling och att hjälpa till att skapa destinationer som gäster vill komma tillbaka till genom att förbättra gästens upplevelse av en destination, dess företagare och invånare – med kommunikationsplattformar och gästkunskap i realtid.